På denne siden finner du spørsmål og svar rundt deltakelse, arrangementer og bruk av verktøy og annet du og dere som virksomhet får gjennom å delta på Tillitsreformuka.
Hva er Tillitsreformuka?
Tillitsreformuka er en arena for alle ansatte i offentlig sektor. Kjernen i tillitsreformen er å øke handlingsrommet og gi mer faglig frihet til førstelinjen i staten og i kommunesektoren, slik at offentlig sektor samlet sett blir mer brukervennlig og mer lyttende overfor innbyggerne. Dette gjøres gjennom tillitsbasert ledelse, innovasjon, nye arbeidsformer og partssamarbeid.
Hensikten med uka er å skape ulike arenaer for deg slik at du kan få læring og erfaringsutveksling mellom virksomheter, medarbeidere, ledere og tillitsvalgte i offentlig sektor.
Hvem arrangerer Tillitsreformuka?
Tillitsreformuka er satt i gang av Digitaliserings- og forvaltingsdepartementet (DFD). Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er medarrangører.
Hvem er målgruppen for Tillitsreformuka?
Alle ansatte i offentlig sektor er målgruppen for uka. Arrangementene i uka henvender seg til medarbeidere, tillitsvalgte og ledere.
Hvordan kan jeg delta?
Tillitsreformuka er for alle ansatte i offentlig sektor og retter seg mot stat og kommune. Du kan delta ved å melde deg på de arrangementene du finner interessante. Noen arrangementer er fysiske og har begrenset antall plasser. Alle arrangementene er gratis.
Det vil være nyttig om dere er flere fra samme virksomhet som deltar sammen, da er læringseffekten større ved at dere kan diskutere det dere hører og hvordan ta det videre i egen enhet eller virksomhet.
Tillitsreformuka gikk av stabelene fra 11. - 15. november 2024. Opptakene er tilgjengelige under hver programpost. I tillegg kommer snart presentasjoner og verktøy, slik at du kan gjenbruke uka i andre sammenhenger.
Hvordan kan vi bruke Tillitsreformuka til å engasjere medarbeiderne internt?
På Tillitsreformuka setter vi spesielt fokus på temaer som nye arbeidsformer, innovasjon, partssamarbeid, brukerinvolvering, styring og ledelse.
Snakk med din leder eller din HR-avdeling om dere kan lage noen felles arenaer der dere sammen deltar på programposter dere ønsker å styrke dere på eller få mer kunnskap om. I mange arrangementer vil dere få tilgang på verktøy dere kan bruke i egen virksomhet.
Under finner du en plakat med QR-kode du kan spre i egen virksomhet.
Din virksomhet kan sette ekstra fokus på tillitsarbeid ved å også selv å lage interne arrangementer hos dere selv. For eksempel kan dere arrangere paneldebatt om tillit og samfunnsoppdrag, eller lage en erfaringslunsj med et prosjekt knyttet til brukerinvolvering osv.
På Statens arbeidsgiverportal kan du finne råd i vår verktøykasse for tillitsarbeid.
Jeg får ikke til å melde meg på en programpost – hvem skal jeg kontakte?
Det er den enkelte arrangør for hver av programpostene som er ansvarlig for påmeldinger og praktiske forhold knyttet til arrangementet.
Hvis du har problemer med å melde deg på en av programpostene, så må du kontakte de som er arrangør av arrangementet. Det vil stå en e-post på programposten som du skal benytte.
Kan jeg se arrangementet etter uka er omme?
Ja. Arrangementsiden vil være tilgjengelig etter at uka er omme. Ved å gå inn i kalenderen vil du finne opptak, ressurser og lenker tilhørende det enkelte arrangement.
Hvem kan jeg henvende meg til om jeg har spørsmål?
Har du spørsmål angående Tillitsreformuka, kan du henvende deg til prosjektleder Christina Volen i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring: christina.volen@dfo.no
Hvem kan delta på programmet?
Om din virksomhet eller organisasjon ønsker å delta med et eget arrangement eller erfaringsdeling på Tillitsreformuka, er dere velkomne til det. Vi ønsker å dele erfaringer, innsikt, kunnskap og verktøy som bidrar til tillitsarbeid internt i virksomheten og bedre tjenester for innbyggerne.
Meld inn ditt eget arrangement innen 20. oktober.
Ønsker virksomheten din å delta på uka, må du melde inn et ferdig arrangement innen 20. oktober.